Sunday, November 13, 2011

coding1


mula-mula..bukak mplab..


pi kt project, tekan project wizard



tekan next dan pilih kita nak guna ape..nie aku pilih microcontroller PIC16F877A..


makesure ad HITECT  C ..kalau takde..kna download sbb dye open source..


bila tekan next, kne create new files n pilih directory mne nak simpan..


aku pilih D. n kita akan create new folder dalam D n bagi nama..



aku pilih nama 'testing jew'


dalam nem folder, aku create file name n aku bagi nama 'test'..


bila dah siap, dia akan jadi macam nie..



tekan next as beginner(tak de ape yg nk dimasukkan.)..


dan finish lah..


so ia akan keluar macam ini...


pegi kt file dan tekan new..



pegi save dulu..bagi nama dgn dot c..
eg:test1.c


dan akan jadi macam diatas..


kt project workspace yang belah kiri, 


right click kt source file and add files..and pilih files kite yang dak save tadi..
eg: tekan test1.c


and file test1.c akan berada dibawah source files..
so, da bole buat coding dalam testingjew\test1.c..
selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment