Tuesday, December 28, 2010

sedekah.susah sangat ke??

video

10 SEN (feelhoney)
musim cuti datang banyak jualan murah
hatimu meronta mahu beli semua
kau mahu beli blackberry mahu beli dslr (kamera)
mahu beli inspira mahu beli semua

bila duit masuk kau jadi penderma tegar di pasar raya
ribu-ribu pun kau tak kisah
asal 'up-to-date' kiut bergaya
langsung kau tidak fikir nasib orang yang susah

apa susah sangat mahu bagi sedekah
10 sen boleh juga buat pahala
mungki bagi kita ia tak seberapa
namun di sisi tuhan besar dan banyak

dunia ini sekejap saja
esok mungkin engkau tinggal semua
nanti apa yang engkau bawa
10 sen mu itu yang bikin berat timbalan mu disana

10 sen (4x)
timbalanmu di sana
10 sen (4x)
timbalanmu di sana


"Perbandingan (pahala) orang-orang yang membelanjakan hartanya di jalan Allah (adalah) seperti satu biji yang menumbuhkan tujuh bulir, di tiap-tiap bulir ada seratus biji, dan Allah akan menggandakan (pahala) kepada siapa yang Dia kehendaki, dan Allah itu Luas (pemberian-Nya) lagi Sangat Mengetahui." (QS al-Baqarah (2): 261).
oleh: wanie nasir
salah 1 benda yang saya share dengan mereka.
1 per 10 daripada duit yang mak ayah kasi bukanlah hak kita.
maksudnya, sekiranya ayah beri kita RM 100 maka RM 10 itu adalah hak orang lain.
saya tak ingat ini hadis ke kata-kata ke..tapi masa saya usrah (sharing) kat sekolah dulu-dulu ada orang cakap benda ni.
kiranya kan kawan-kawan..
benda ni sebenarnya nak didik kita untuk bersyukur dengan nikmat Allah.
Salah satu caranya dengan sedekahkan duit tu pada orang yang memerlukan atau belanja orang.
Duit banyak tu bukannya untuk kita sesuka hati belanja untuk diri kita sebaliknya kita infakkan/sedekah wang kita pada orang yang memerlukan,belanja kawan dan apa sahaja yang menyumbang kepada kebaikan :)
Memanglah nampak RM 10 tu macam besar kan? :)
Tapi mungkin RM 10 tu yang akan memberatkan timbalan kita kat akhirat kelak,kan ^_^
Bayangkanlah,kawan kita takde duit,lepas tu kita belanja kawan kita makan, lepas tu kawan kita bertenaga dan dia mampu untuk solat, dia pergi bantu orang pulak (angkat barang,ajar orang)..kiranya sepanjang kawan kita berasa bertenaga dan buat kebaikan,sepanjang itu jugalah pahala-pahala kita dihitung. Allahu Akbar!

2 comments: